Nieuws
09.04.2024 - Podcast 40 jaar Etcetera | aflv. 4: Politieke Kunst
Om 40 jaar Etcetera te vieren en hun eigen geschiedenis kritisch te bevragen, blikt Etcetera samen met verschillende generaties van makers en spelers terug. In hun 4-delige podcast 40 jaar Etcetera gaan ze telkens rond een ander thema in gesprek. Aflevering 4: Politieke kunst.
Is er nog sprake van een underground? Waren de jaren 1980 echt zo wit als we denken? Hoe zijn kunst en activisme naar elkaar toe gegroeid en begreep men vroeger iets anders onder politieke kunst? En hoe hebben de collectieven zich heruitgevonden?
Chokri Ben Chikha, Julie Cafmeyer en Benjamin Verdonck gaan in gesprek over wat het betekent om ‘politiek theater’ te maken en jezelf naast kunstenaar ook activist te noemen.
Meer info over de podcast en deze aflevering vind je hier.
Julie Cafmeyer is theatermaker en schrijver. In haar voorstellingen en columns voor De Morgen zijn het persoonlijke en het politieke steeds onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze maakte onder meer de voorstellingen De Therapie, Bombastische Liefdesverklaring, Is this porn? No, this is love en Bad Woman, waarin ze telkens zocht naar een intense band met haar publiek.
“Dankzij kunst kan je de kwaadheid transformeren tot levensvreugde, erotiek zelfs.” — Julie Cafmeyer
Chokri Ben Chikha is artistiek leider van Action Zoo Humain, wat begon als Union Suspecte en post-doc onderzoeker en docent aan KASK School of Arts. Hij maakte spraakmakende voorstellingen die zich altijd weer expliciet tot de maatschappelijke realiteit verhouden zoals De Waarheidscommissie: Expo Zoo Humain, De Leeuw Van Vlaanderen en Join the revolution over de Tunesische revolutie.
“Een activist heeft het voordeel van de helderheid, kunstenaars zijn op zoek naar een confrontatie tussen verschillende waarheden.” — Chokri Ben Chikha
Benjamin Verdonck is theatermaker. Sinds 2002 maakt hij naast voorstellingen die op het toneel te zien zijn ook installaties en interventies in de publieke ruimte. Hij was als maker verbonden aan Toneelhuis. In 2011 bracht hij het Handvest voor een actieve medewerking van de podiumkunsten aan een transitie naar rechtvaardige duurzaamheid. Daarin riep hij de podiumkunstensector op om ecologischer te werken.